top of page

REISVERSLAG: Fotoreis - Senja, Noorwegen

Bijgewerkt op: 4 mrt. 2021

Voor veel van jullie zal het bekend nieuws zijn. Eind februari organiseerde ik een fotoreis naar het noorden van Noorwegen. Naar het eiland Senja, om precies te zijn. De afgelopen jaren heb ik een aantal mooie reizen naar deze regio kunnen maken en ben ik keer op keer teruggekeerd met volle geheugenkaarten en ongelooflijk veel mooie herinneringen. Het is mooi om iedere keer zelf naar dit soort fantastische locaties af te reizen en te genieten van al het moois, maar hoe veel mooier wordt het wanneer je de schoonheid van zo’n eiland kunt delen met een aantal enthousiaste deelnemers?

Deze vraag speelde al een tijdje in mijn hoofd, dus dit jaar moest het gebeuren. Met een klein groepje deelnemers reisde ik wederom af naar Senja om een complete week te besteden aan landschapsfotografie. Voor alle deelnemers was het een grote wens om eens het noorderlicht te zien én te fotograferen. Garanties hiervoor zijn uiteraard niet te geven, maar Senja is en blijft één van de betere plekken in noord Europa om dit fenomeen te kunnen aanschouwen. Het weer op dit eiland is zo onvoorspelbaar, dat naar het weerbericht kijken eigenlijk geen zin heeft. Zegt de app dat het bewolkt is? Prima, maar ik check het toch liever zelf door even een paar stappen buiten de deur te doen en een paar minuten omhoog te kijken.

YES!

Even omhoog kijken, dat is dan ook wat ik maandagavond deed toen ik de deelnemers van de luchthaven had opgepikt en we gezamenlijk in het restaurant hadden gegeten. En ja hoor, tegen alle verwachtingen in, een dikke band noorderlicht over het appartement!

Gelukkig had iedereen na een dag vol reizen nog genoeg energie om even op pad te gaan. Dikke jassen aan, snel de statieven uit de koffer, en volop genieten! Wat een mazzel om dit op de aller eerste dag te mogen zien! De verwachtingen voor de rest van de week zijn natuurlijk meteen hoog, maar met een welkom als deze kon de reis eigenlijk al niet meer stuk. YES!

EEN RUSTIGE START

We starten rustig op, de volgende ochtend. Na een stevig ontbijt binden we allemaal onze sneeuwschoenen onder om een kleine wandeling bergop te maken. We lopen naar de top van een kleine, nabijgelegen berg, om te genieten van het uitzicht over het fjord. Deze dag wordt er wel het één en ander aan sneeuw verwacht, dus we houden rekening met beperkt zicht. Wanneer we boven komen zien we de eerste sneeuwbui al in onze richting komen. De dreigende lucht komt steeds dichterbij en wanneer hij ons bereikt lopen we weer rustig naar beneden.

Wanneer de ergste sneeuw is overgetrokken gaan we weer op pad. Langs de kust valt genoeg te fotograferen, dus we gaan snel aan de slag. De kust van Senja is ontzettend divers. Zo fotograferen we eerst langs een rotsachtig stuk van de kustlijn, en maken we de dag af op één van de kleine zandstrandjes van het eiland. Hier experimenteren we met verschillende sluitertijden om de beweging van het water in beeld te brengen.

MEER KLEUR

Bij landschapsfotografie zijn er twee aspecten die mij nooit zullen vervelen. Golven en luchten. Golven hebben iets magisch. Niet voor niets hebben we heel wat tijd besteed aan het fotograferen van hoge golven op één van de meest bekende plekken van het eiland. Ik heb hier al heel wat keren met mijn camera over de rotsen gelopen, maar de omstandigheden van vandaag heb ik hier nog niet eerder gezien! Ontzettend hoge golven slaan stuk voor stuk met veel geweld tegen de rotsen. De wind trekt aan en de golven komen steeds verder in onze richting. Het is een fascinerend gezicht hoe iedere golf zijn eigen weg tussen de stenen door vindt en rustig terug in zee spoelt. Niet voor niets maken we hier allemaal honderden foto’s en stappen we verwaaid terug in de auto. Genieten!

Toch willen we meer. Meer kleur vooral. En aangezien een mooie zonsondergang er niet in zit vandaag, hopen we dat later op de avond de hemel weer opentrekt. Zouden we weer mazzel hebben en het noorderlicht kunnen fotograferen? Jazeker! Na het diner kunnen we meteen weer aan de slag! Een prachtige noorderlichtshow voltrekt zich boven ‘ons’ fjord. Wat een prachtige afsluiting van de dag!

ONVERGETELIJK

Het plan voor de volgende dag is duidelijk. We beginnen met zonsopkomst en zullen pas diep in de nacht de camera’s weer opbergen.

Voor zonsopkomst bezoeken we een plek met een typisch Noors-rood gekleurd boothuisje. Het rood steekt prachtig af tegen de witte bergen en iedereen gaat enthousiast aan de slag. Er wordt druk geëxperimenteerd met filters, verschillende standpunten, reflecties, etc. Echt een heerlijke ochtend, maar het mooiste moet nog komen!

Later op de avond staat er een kleine expeditie op het programma. Na zonsondergang binden we nogmaals onze sneeuwschoenen onder, pakken extra spullen in om de avond door te komen (extra warme kleding, brandertje, pan en Adventure Food maaltijden) en doen onze hoofdlampjes op.

Omdat het al compleet donker is zijn we afhankelijk van onze hoofdlampjes en de GPS om onze weg te vinden. We trekken diep het bos in op zoek naar een open plek. Ver van de weg, dorpjes en andere lichtvervuiling komen we op een schitterende open locatie om het noorderlicht te fotograferen. En wat een mazzel, want de lucht is volledig opengetrokken! Geen wolkje aan de lucht!

Na niet al te lang wachten ontstaat er een mooie stabiele groene band noorderlicht aan de horizon. We wisten vooraf dat er weinig noorderlicht activiteit zou zijn, maar wat we nu te zien krijgen is al schitterend. Als kers op de taart krijgen we zelfs het begin van de Melkweg in beeld!

Wat een onvergetelijke ervaring. De blije gezichten, goede sfeer, mooie wandeling op sneeuwschoenen door een donker bos, de maaltijden en het bizar mooie landschap. Dit is waar ik het voor doe. Geweldig!! De resultaten die ik achterop de camera's van de anderen zie verschijnen zien er geweldig uit. Hier gaan we het nog lang over hebben!

FLINKE KLIM

Nog vol enthousiasme van de afgelopen avond bereiden we ons alweer voorzichtig voor op de volgende en daarmee laatste sneeuwschoenwandeling van deze week. Het uiteindelijke doel, het uitzicht op de berg Segla, ligt enkele honderden meters boven zeeniveau, dus er staat ons een flinke klim te wachten.

Tijdens dot soort wandelingen loont het om regelmatig achterom te kijken. Ook halverwege de klim is het uitzicht fantastisch!

Eenmaal boven wordt het uitzicht alleen maar beter en beter. Op de heldere momenten kun je ongelooflijk ver kijken en heb je een prachtig uitzicht over het fjord.

LAATSTE DAG

De laatste dag van deze reis hebben we helaas veel last van sneeuwstormen. Verschillende wegen zijn afgesloten en kunnen dus niet overal komen. Toch blijft iedereen positief en pakken we nog één zonsondergang mee. Het gebruik van filters geeft ons oneindig veel mogelijkheden op locaties als deze. De grootste uitdaging bij deze zonsondergang was vooral om snel genoeg een mooie voorgrond te vinden. Omdat de laatste sneeuwbui pas vlak voor zonsondergang overwaait moest er snel gehandeld worden. En met succes!

Een positief einde aan deze geweldige week. Ik heb genoten van alles wat Noorwegen ons voorschotelde aan prachtige landschappen, uitdagende weersomstandigheden en mooie momenten. Vooral heb ik genoten van de enthousiaste deelnemers en de mooie beelden die er gemaakt zijn.

Heb je interesse om volgend jaar zelf mee te gaan? De data zijn nog niet bekend, maar stuur mij zeker even een mailtje!