top of page

REISVERSLAG: Senja, Noord Noorwegen

Bijgewerkt op: 17 feb. 2020

MISSEN

Het Noorden van Noorwegen is een plek waar je je als landschapsfotograaf geen moment hoeft te vervelen! Precies waar ik naar op zoek was, want de laatste reizen die ik maakte waren stuk voor stuk gericht op wildlife, waardoor ik de landschappen toch echt wel ben gaan missen.

De bijna meditatieve manier van fotograferen in een omgeving vol fantastische vergezichten is iets waar ik inmiddels al tijden naar uit keek. Alle tijd nemen om de beste composities te vinden, wachten op het mooiste licht, de juiste filters voor de lens en uiteindelijk thuiskomen met die éne foto. Landschappen fotograferen vergt nu eenmaal een totaal andere aanpak dan het fotograferen van wildlife. Deze week ga ik samen met mijn vader dit ruige deel van noord Noorwegen verkennen.

DUIMEN

De beslissing om deze plek in de winter periode te verkennen was snel gemaakt, want de winter geeft deze regio nog net even wat extra's. Buiten het feit dat de toch al imposante bergen nóg mooier worden wanneer deze bedekt zijn met een pak sneeuw, betekent de winter ook dat de nachten uitzonderlijk lang zijn. En iedereen weet wat er dan staat te gebeuren; Noorderlicht!

Helemaal zeker dat je het noorderlicht te zien krijgt ben je nooit. Hoe ideaal de ligging van het eiland ook is. Alleen al een beetje bewolking kan flink wat roet in het eten gooien. Door de vorige reis eerder in maart, een reis naar Dovrefjell om muskusossen te fotograferen, zijn we erg laat in het 'noorderlichtseizoen'. Dit betekent vooral dat de dagen langer beginnen te worden en de kans op het noorderlicht nog kleiner wordt. Duimen dus!

FILTERS

Zoals ik al eerder benoemde gebruik ik graag filters voor mijn landschapsfotografie. Waar ik normaal gesproken mijn 'oude' vertrouwde filters van LEE zou inpakken voor een dergelijke reis, neem ik nu een totaal onbekende set filter mee. Ik ben vlak voor deze reis overgestapt van LEE naar H&Y! In deze blog zal ik niet verder ingaan op dit onderwerp, maar binnenkort volgt er een uitgebreide review over deze filters.

INHOUDEN

Direct op de eerste dag vielen we met onze neus in de boter. Deze dag zou vooral bestaan uit het verkennen van de omgeving. Het is tenslotte altijd handig om wat locaties achter de hand te hebben om tijdens zonsondergang of zelfs met het noorderlicht naar terug te keren. Eén van de eerste plekken waar de camera uit de tas gaat is een prachtige kust op redelijke afstand van het hotel. Al snel merk ik dat ik mezelf een beetje moet inhouden. Deze plek biedt zo ontzettend veel mogelijkheden om te werken met voorgronden dat ik hier zo een hele dag kan doorbrengen!

Vlak na aankomst wordt het fotograferen wat bemoeilijkt door een flinke sneeuwstorm, maar wanneer het opklaart is het licht MAGISCH!

Lager kwam ik echt niet! Met de filters bijna in het water lukte het om de reflectie te fotograferen.

REGEN, REGEN, REGEN

Al voor ik op het eiland aan kwam had ik iets met mezelf afgesproken. Ik wilde niet alleen de spectaculaire landschappen fotograferen, concentreren op de mooie zonsondergangen, het noorderlicht en alle andere typische 'grootheden'. Ik wilde mij ook eens goed focussen op de kleinere details in het landschap. De typisch rode huisjes, structuren in de sneeuw, spelen met licht en schaduwen, etc etc.

Omdat het de tweede dag aan één stuk regende hebben we veel tijd in de auto doorgebracht. Dit gaf ons de kans het noorden van het eiland wat verder te verkennen en wat langere afstanden te rijden. Heel af en toe stopte de regen en kregen we de kans wat foto's te maken, maar het belangrijkste was dat we een aantal locaties hebben gevonden waar we zeker nog naar terug gaan.

NIET GELUKT

Regelmatig worden de wegen in deze regio afgesloten i.v.m. lawinegevaar. Meestal betekent dit dat de eventuele lawines gecontroleerd worden en vanuit een helikopter worden veroorzaakt. Het voordeel hiervan is dat het vooraf wordt aangekondigd en je er rekening mee kunt houden dat de wegen misschien dicht gaan. Zo was het plan voor deze dag om een mooie wandeling naar de top van Hesten te maken, en daar de zonsondergang te fotograferen. Omdat de wegen naar het noorden afgesloten zouden worden was het noodzaak dat we al vroeg op pad gingen en aan de goede kant van de afsluiting zouden zijn. Hierdoor hadden we mooi de tijd om wat locaties van gisteren opnieuw te bezoeken en op tijd te beginnen aan de klim.

Helaas kwamen we er al snel achter dat we iets missen. Sneeuwschoenen.

Ik kan niet anders zeggen dan dat deze wandeling zwaar was. Regelmatig zakken we tot onze knieën weg in de sneeuw, dus echt tempo zat er niet in. Op het moment dat ik tot voorbij mijn heupen in de sneeuw zakte en het hard begon te sneeuwen besluiten we terug te gaan. Helaas, maar we doen zeker nog een nieuwe poging!

YES!

Zo gezegd, zo gedaan. Vandaag halen we twee sets sneeuwschoenen op in het hotel en beginnen we vol goede moed aan een tweede poging om boven te komen. En met succes! Bovenop hebben we prachtig uitzicht over het fjord. Direct bij aankomst op de top is het temperatuurverschil merkbaar. De steile klim heeft er voor gezorgd dat ik het flink warm heb, al is het toch echt een paar graden onder het vriespunt. Boven staan we vol in de wind en koelen we snel af. Dikke jassen aan dus!

In mijn laatste video op YouTube is te zien hoe ik te werk ga op deze locatie!

Na een geweldige middag op de berg en mooie resultaten is het toch echt weer tijd om naar beneden te gaan. De lucht is prachtig blauw en kraakhelder, dus we hebben goede hoop dat het vanavond dan eindelijk gaat lukken. Gaan we een eerste glimp opvangen van het noorderlicht? Hebben we dan echt zoveel mazzel?

Op de geplande locatie voor de zonsondergang ontmoeten we twee Zwitserse fotografen, en besluiten met z'n vieren te wachten tot het helemaal donker is. Het is tenslotte een bijzonder mooie plek om het noorderlicht te kunnen fotograferen.

We wachten, we duimen, we wachten nog langer, en dan eindelijk.... YES!

Panorama van 11 verticale foto's

MOEIZAME START

Echt makkelijk zijn de ochtenden niet als je de avond ervoor zo'n noorderlicht show voorgeschoteld krijgt. Maar we zijn hier tenslotte om te fotograferen, niet om te slapen. Met die instelling besluiten we het Ånderdalen National Park te verkennen in het zuiden van het eiland. Het landschap wordt hier wat 'vriendelijker'. We hebben de hoge pieken inmiddels achter ons gelaten en rijden door een meer glooiend landschap. Opvallend is ook dat het pak sneeuw hier twee keer zo dik is! Het park ligt dan ook een flink stuk hoger dan het gebied waar ons hotel staat. Normaal gesproken is het lastig fotograferen in het harde licht midden op de dag. Het contrast is dan erg hoog, en de sneeuw is snel overbelicht. In dit gebied bood dat juist kansen! Sterker nog, het voelde als één grote speeltuin, en ik kon niet stoppen met zoeken naar structuren, vormen in de sneeuw, het harde contrast van de kleine boompjes, etc etc. TOP!

HERKANSING

Omdat deze week alweer tegen het eind begon te lopen wilde ik graag nog eens terug naar één van de locaties van de eerste dag. Het ruige stuk kust, waar we bij het eerste bezoek werden belaagd door een flinke sneeuwstorm. Het weer is nu veel beter, dus ik heb goede hoop. Goed weer betekent trouwens niet dat het een strak blauwe lucht is, (dat is tijdens deze week alleen ´s nachts een voordeel) want ik ben gek op een mooie wolkenlucht. Door het gebruik van een grijsfilter kreeg ik een mooie beweging in mijn foto's waardoor de dynamiek van de golven goed tot uiting komt. Terugkeren naar 'oude' locaties pakt vaak goed uit, ik ben blij dat we deze herkansing kregen!

MOEILIJK AFSCHEID

Helaas, dit soort weken gaat altijd sneller om dan ik zou willen. Senja is zo'n plek waar ik moeilijk afscheid van kon nemen. De eindeloos mooie landschappen en lange nachten onder het noorderlicht hebben mij gegrepen. Ik ga terug, zo snel mogelijk!

Nog even nagenieten en wat meer technische fotografie-info? Check mijn video hier onder!